قارچ طبعي گرم دارد و جايگزين مناسبي براي گوشت است كه ضمن تقويت سيستم ايمني بدن در درمان نارحتي هاي گوارشي و تحكيم استخوانها كاربرد داشته و كمبود ويتامين دي را جبران مي كند.

حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام: محفوظ بودن و پاکدامنى براى سلامتى زن مفیدتر است و زیبایى او را بادوام تر مى کند.

 

به گزارش سرویس خانواده جام نیوز،قارچ محصولی است که در روایات پزشکی از آن به نیکی یاد شده و برای آن خواص مختلفی ذکر گریده است.

 

علامه مجلسی در بحار الانوار می نویسد: از مسیح علیه السلام  درباره قارچ نقل شده است اگر خورده شود، انسداد پدید مى آورد؛ اما اگر با آن سرمه کشیده شود، دیده را جلا مى دهد. آب قارچ ، یکى از بهترین درمان هاى چشم است ، البته در صورتى که به سنگ سرمه مالیده و آن گاه با آن ، سرمه کشیده شود. این کار، مژه ها را تقویت مى کند و حس بینایى را توان و دقت مى افزاید و آب ریزش را از چشم دور مى کند (1)


حضرت علی علیه السلام نیز در حدیثی قارچ را از نعمتهای الهی بر شمرده و می فرماید: قارچ از تفض��ات و احسان پروردگار است ، آب آن داروی شفا بخش برای چشم است.(2)
پیامبر اکرم صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم درباره قارچ فرموده اند: عَلَیکُم بِالکَمأَةِ الرَّطبَةِ ؛ فَإِنَّها مِنَ المَنِّ ، وماؤُها شِفاءٌ لِلعَینِ ؛ بر شما باد قارچ تازه ؛ چرا که از همان «مَنّ» است و آبش ، شفایى براى چشم است .(3)



قارچ مفید برای چشم
امام رضا علیه السلام نیز درباره قارچ به نقل از پدران بزرگوار خویش به نقل از رسول گرامی اسلام می فرماید: الکَمأَةُ مِنَ المَنِّ الَّذی أنزَلَهُ اللّه‏ُ عَلى بَنی إسرائیلَ ، وهِیَ شِفاءٌ لِلعَینِ  و العجوة التی من البرنی من الجنه و هی شفاء من السم؛ قارچ ، از همان «مَنّ» است که خداوند بر بنى اسرائیل نازل کرد ، و آن ، شفایى براى چشم است و خرمای برنی «عجوه» از بهشت است و سم را درمان می کند.(4)


«مَنّ» اشاره به آیه 57 سوره بقره است که می فرماید: ظَلَّلْنا عَلَیْکُمُ الْغَمامَ وَ أَنْزَلْنا عَلَیْکُمُ الْمَنَّ وَ السَّلْوى‏ کُلُوا مِنْ طَیِّباتِ ما رَزَقْناکُمْ وَ ما ظَلَمُونا وَ لکِنْ کانُوا أَنْفُسَهُمْ یَظْلِمُونَ ؛ و ابر را بر شما سایبان ساختیم و «منّ» و «سَلوى‏» بر شما نازل کردیم (و گفتیم:) از نعمت‏هاى پاکیزه‏اى که به شما روزى دادیم بخورید، (ولى شما با بهانه‏جویى‏هاى خود، کفران نعمت کردید. بدانید که) آنها به ما ستم نکردند، بلکه به خودشان ستم نمودند.

 

«مَنّ» در لغت به گفته بعضی قطرات کوچکی همچون قطرات شبنم است که بر درختان می نشیند و طعم شیرینی دارد یا به تعبیر دیگر یکنوع صمغ و شیره درختی است با طعم شیرین ، و بعضی گفته اند طعم آن شیرین توام با ترشی بوده است .(5)


پانوشتها:
1. بحارالانوار، ج 66 ، ص232
2. بحارالانوار، ج59 ، ص 151
3. کنز العمّال ، ج10 ، ص50
4. عیون أخبار الرضا علیه‏السلام ، ج2 ، ص75 ، ح349
5. تفسیر نمونه ، جلد۱، ص ۲۶۳

 

2014

 

نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه